تصویب الگوی ارزیابی و سطحبندی مراکز آموزش علمیکاربردی
در صد و ششمین جلسه شورای نظارت و ارزیابی مورخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، «الگوی ارزیابی و سطحبندی مراکز آموزش علمیکاربردی» به منظور ارتقاء کیفیت آموزشهای مهارتی، حصول دادههای تمیز و تصمیمساز و بهبود فرایندهای نظارت و ارزیابی به تصویب رسید. این الگو با رویکردی جامع و هدفمند، در راستای اجرای دقیقتر آئیننامه نظارت و ارزیابی دانشگاه و تحقق سیاستهای کلان ابلاغی ریاست محترم دانشگاه، طراحی شده است. ارزیابی اختصاصی رشتهمحور به منظور تصمیمسازی درباره پذیرش دانشجو، ارزیابی عمومی و تحلیل مؤلفههای واسط و پشتیبان برای هدایت و ارتقاء عملکرد مراکز، سطحبندی مراکز آموزشی جهت اعمال تدابیر تشویقی و ترغیبی و اعتباربخشی مراکز آموزش علمیکاربردی در چهار سطح از اهداف کلان این الگو میباشد. ایجاد فرصت خوداظهاری برای مراکز، استفاده از ظرفیتهای ستادی و استانی در فرآیند ارزیابی، تحلیل نشانگرهای تخصصی و کیفیتبخش، ایجاد نظام تحلیلی چندبُعدی برای توصیف و مقایسه عملکرد مراکز آموزشی از سایر کارکردهای کلیدی این الگوست که مقاصدی چون تحرکبخشی، رقابتسازی و کیفیتسنجی در بستر سازوکار مدون و منسجم را دنبال مینماید. شورای نظارت و ارزیابی دانشگاه پس از تصویب طرح مذکور بر لزوم شفافیت و اطلاعرسانی کامل نسبت به مفاد، جزئیات و فرایندهای تحلیلی و محاسباتی الگوی ارزیابی و سطحبندی تاکید و مقرر نمود جزئیات در اختیار ذینفعان و بهرهبرداران بهنحو مقتضی قرار گیرد. آگاهی مراکز آموزشی نسبت به مؤلفههای کیفیت، اشراف نسبت به نشانگرهای پایه و تامین موازین آموزشهای علمیکاربردی، پیشرانی و تحرک مراکز در راستای تحقق نشانگرهای متعالی و کیفیتبخش از دلایل نشر مفاد و جزئیات این طرح بوده است که منطبق با ارزشهای مندرج در منشور اخلاقی ناتک نیز میباشد. سرپرست معاونت نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه جامع علمی کاربردی در خاتمه اظهار داشت: جزئیات این الگو شامل اهداف، روش اجرا، عوامل و نشانگرهای ارزیابی و سطحبندی و آرای نظارتی و مقاصد آن از طریق پرتال اطلاع رسانی دانشگاه قابل مشاهده است. |