تدوین منشور اخلاقی نظام نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه

۰۶ خرداد ۱۴۰۴ | ۱۵:۲۸ کد : ۸۰۱۵۰ اخبار
تعداد بازدید:۳۹
کلیات "منشور اخلاقی ناتک" با هدف ارتقاء شفافیت، عدالت، پاسخگویی و بهبود مستمر کیفیت آموزشی در ششمین جلسه شورای نظارت و ارزیابی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی به ریاست دکتر علی‌اکبری در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴، به تصویب رسید.

«منشور اخلاقی نظام نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت (ناتک)» در راستای اجرای سیاست‌های کلان ریاست عالی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی مبنی بر حکمرانی مطلوب و با استناد به ماده ۲ آیین‌نامه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با هدف تبیین ارزش‌ها، اصول حرفه‌ای نظارت و ارزیابی و ایجاد نظامی شفاف، عادلانه و پاسخگو در ارزیابی عملکرد مراکز آموزشی تدوین و در ششمین جلسه شورای نظارت و ارزیابی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی به ریاست دکتر علی‌اکبری در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴، به تصویب رسید.

منشور اخلاقی ناتک شامل ۱۲ اصل محوری بوده که در آن بر مواردی چون رازداری، عدالت، عدم سوگیری شخصی، شفافیت، استقلال، پرهیز از تضاد منافع و پاسخگویی تأکید شده است. این اصول با هدف ارتقای کیفیت آموزش، ایجاد اعتماد عمومی و تقویت تعامل بین دانشگاه، مراکز آموزشی و دیگر ذی‌نفعان تنظیم شده‌اند.

اصول منشور همچنین بر ضرورت استفاده از داده‌های دقیق، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در تحلیل و ارزیابی، توجه به شرایط خاص مراکز آموزشی و رویکرد حل‌مسئله توسط ناظران و ارزیابان تأکید داشته و هدف از اجرای آن سوق دادن نظام ارزیابی از شیوه‌های کنترل‌محور به سمت توسعه‌محور و کیفیت‌محور است.

یکی از بخش‌های برجسته این منشور، ترویج خودارزیابی و توسعه درون‌زای کیفیت در مراکز آموزشی است؛ به نحوی که مراکز بتوانند با مشارکت فعال، در مسیر بهبود مستمر گام بردارند. همچنین منشور ناتک بر لزوم حفظ هویت آموزش‌های مهارتی و کاربردی دانشگاه تأکید داشته و نقش آموزش در اشتغال‌پذیری و پاسخ به نیاز بازار کار را برجسته می‌سازد.

در راستای اجرا و عمل به اصول این منشور، جزئیات مربوط به الگوی ارزیابی و اعتباربخشی مراکز آموزش علمی‌کاربردی برای نخستین بار به‌ صورت عمومی اعلام شده و در دسترس مخاطبین طرح قرار گرفته است این اقدام در جهت شفاف‌سازی فرایندها، افزایش پاسخگویی، و فراهم‌سازی زمینه مشارکت فعال مراکز آموزشی در مسیر ارتقای کیفیت آموزشی انجام شده و گامی مهم در جهت عملیاتی‌سازی سیاست‌های منشور و تقویت پاسخگویی و اعتماد در نظام آموزش عالی علمی‌کاربردی به شمار می‌آید.

به‌کارگیری عملی این منشور، راهگشای استقرار یک نظام ارزیابی حرفه‌ای، علمی و اخلاق‌محور در دانشگاه علمی‌کاربردی خواهد بود و می‌تواند به عنوان الگویی برای توسعه سیاست‌های کیفیت در دیگر نهادهای آموزش عالی کشور نیز مورد استفاده قرار گیرد.اگرچه توفیق در تحقق اهداف و پیشبرد ارزش‌ها و موازین منشور اخلاقی به همراهی و اقدامات مجموعه بخش‌ها، ارکان و اجزا نظام آموزش علمی‌کاربردی نیز وابسته است.